Smartlog v3 » Fr. Møllers hverdag » Brok eller bekymring
Opret egen blog | Næste blog »

Fr. Møllers hverdag

Stort og småt - mest småt - fra et mindre, kedeligt liv i en mellemstor, jysk by

Brok eller bekymring

26. Nov 2007 16:32, valkyrien.dk

Så endnu et surt opstød fra din side af - kan du ikke andet ? ;-) skriver Tine i en kommentar. Og jo, det kan jeg - faktisk er det ikke særlig længe siden, Jeannette drillede mig med, om jeg nu også var blevet stokrose- og humlenumseblogger ;-).

Jeg har faktisk selv haft stokroser i haven, og herinde på stenbroen skal jeg såmænd bare lige om hjørnet henne på Fyensgade, så vader jeg i dem til knæene. De er vældig pæne, men hverken dengang eller nu har jeg haft noget som helst behov for hverken at skrive om dem eller forevige dem.

Jeg har derimod et til tider presserende behov for at fortælle noget om "det andet Danmark". Det Danmark, jeg endte i da, jeg blev syg, og "systemet" svigtede totalt i forhold til (forsøg på) arbejdsmarkedsfastholdelse. Det Danmark, hvor det ikke er spekulationer over, hvilken farve den nye bil skal have, der giver søvnløse nætter. Det Danmark, hvor økonomien til gengæld går helt i stykker, hvis sygdom gør for mange taxa-ture nødvendige på en måned. Glem alt om et Falck-abonnement - de vil ikke have kunder med mit transportbehov!

Det Danmark, hvor udsigten til f.eks. endnu flere "grønne afgifter" til gengæld efterlader én med en forstemmende knude af angst i maven. Det Danmark, hvor "kontanthjælpsloftet" endnu engang uden varsel kan blive sænket, så man ikke længere kan betale lejen for en beskeden to-værelses. Min største frygt her i livet er efterhånden at ende som posedame!

Det Danmark, hvor der er godt et års ventetid til f.eks. en psykiater. Hvor man er prisgivet tilfældige "sagsbehandleres" skalten og valten, mens gælden bare vokser måned for måned, fordi man blev nødt til at prioritere en indboforsikring over licensbetalingen. (Jeg har betalt licens fra den dag, jeg flyttede hjemmefra og er naturligvis stadig tilmeldt licenskontoret).

Det Danmark, mange slet ikke ved eksisterer - og hvis eksistens endnu flere måske helst ville lukke øjnene for. Det handler om ikke stiltiende at acceptere den tilagende "væren-sig-selv-nok-mentalitet". Det må du gerne kalde "sure opstød", Tine ;-).

For det er min virkelighed, jeg beskriver. Det er muligt, nogen ikke kan lide den. Det kan jeg heller ikke altid selv - men det er sådan, det er. Take it or leave it.

Kommentarer

  1. codegirl.dk
    26. Nov 2007 17:38
    1

    @Fr.Møller: jeg synes du er super skarp når du er i dit bitre hjørne, og det er top underholdning når du spidder systemet med din skarpe pen. Du har ret til at være sur! De mennesker der aldrig har oplevet hvor ikke-fungerende velfærdsystemet faktisk er blevet er måske skeptiske overfor det du siger, men jeg ved at du ikke overdriver på nogen måde. Man skal være ved ekstremt godt helbred for at kunne klare at være syg i Danmark.

  2. fruen
    26. Nov 2007 17:45
    2

    Vi er mange, fr.møller/sus... vi er bare ikke så mange, der skriver om, hvordan det er at være fattig i Danmark... Har engang for 1½ år siden begået en kronik i Fyens Stiftstidende om fattigdom i DK, og en artikel om at være fattig i selv samme avis fra august sidste år....

    Verden ser sådan ud, når man er fattig. Det kan godt være, det er svært at forstå, når man har sit på det tørre, hele tiden, hver eneste dag, men det ændrer ikke ved det faktum, at livet i samfundets sidespor ikke giver adgang til overhanlingsbanen....

    Så sure opstød, kritiskte skriverier, lad dem komme og gerne i hobetal...

  3. Fr. Møller
    26. Nov 2007 17:52
    3

    Ja, Ann-Charlotte, vel er vi mange. Desværre er der for få af os, der orker/magter at - nej ikke "råbe op", for det fører ingen vegne. Men stilfærdigt gøre opmærksom på, at der findes et andet Danmark end det, der holder "boligfest" og ligger søvnløse over, hvordan den næste portion friværdi dog skal formøbles, nu hvar man har fået udekøkken og spabad...



  4. Tine
    26. Nov 2007 18:01
    4

    Men så må du også "Take or leave it" når vi andre har behov for at skrive om vores hverdag, ellers så er du dobbeltmoralsk. :-) Og det er du jo ikke. :-)

    Jeg kan faktisk godt glæde mig over, at du var glad, da Fiemissen kom hjem, at du var glad den dag en ven købte pærer med til dig og så videre, men det er lige som om, du ikke mangter at dele de andre ude i blogland glæde med dem, sådan opfatter jeg det i hevrt faldt tit, men det kan jo godt være, at jeg tager fuldstændig fejl.

    Jeg kan også bare lade være med at læse din blog, ligesom du ikke behøver at bruge tid på at blive sur over, at jeg skiver om de ting, som glæder mig, for glæder er trods alt det, som der er mindst af her i livet, så lad os alle sammen gøre lige som min mor - sidde ned i 28 år og jammer: "Jeg død nok snart, så hvorfor skal jeg være glad over, at jeg er i live lige nu ?"

    Og skal jeg så hælde lidt vand ud af ørerne ... så bor min bror, som også er på kontankthjælp og som har været det i fem år på grund af en arbejdsskade ( et forkert og for tungt løft ), og som kun overlever, fordi han har en søster og en svoger, som hjælper ham med blandt andet tøj, penge og mad, kun i en etværelset på 30 kvartmeter, som han så giver3.000 for om måneden uden varme, den kommer oveni.

    For øvrig har han kun køleskab, fordi vi andre gav ham det, for det hørte ikke lige med til lejligheden lige som de to kogeplader også måttet købes at os, hvis han skulle have mulighed for at tilberede varm mad, men han piver ikke over det., for sådant er hans liv nu en gang.

    Han står til rådighed for samfundet i otter timer fem dage om uge på et kursuscenter, hvor han underviser andre kontankthjælpsmodtagere i at bruge en computer samt to dage om uge i otte timer, hvor han hjælper andre "udstøtte" med at finde sig selv og få deres hverdag til at hænge sammen, for sin "løn" ( læs: kontankthjælp ), også når han har fri er han noget for andre, da han er frivillig med i en forening, der hjælpe folk med psyskiskde problemer.

    Vi har begge to altid været meget aktive i diverse foreninger, men vi har aldrig haft behov for at fortælle om det og slet ikke at nu har vi givet penge til dette eller dette.

    Og sammelignet med ham, så har du det på en måde godt for du "arbejder" jo ikke for din "løn" - ja - nu ved jeg godt, du, at du er syg, men det er han også, bare nok ikke efter din og andres mening ... han er 170 centimeter høj og vejer 40 kilo, han kan næste ikke gå, men han kunne ikke en gang få hjælp til en invalideknaltert, den måtte vi andre også betale for ham, for systemt havde ikke råd.

    Og ja ... jeg har en mega fed løn for at arbejde i 45-60 timer om uger får jeg før skat 17.500,00 kroner, men jeg deler gerne, men heller med min bror og andre, som jeg holder af end med diverse indsamlinger og så kan det godt være, at jeg er mig selv nok, men jeg vil heller hjælpe min familie og mine venner frem for at vise hvor godt et menneske jeg er, fordi jg lige gav 100.- til dette eller denne indsamlig.

    Men dette kan du sikkert også får noget sjovt ud af. For øvrig, så er jeg vist nok den første, som du har linket til, når du var sur på personen, skal jeg tage det som et komplimant, fordi jeg lige kunne hisse dig lidt op ?

    Og ja ... vi har hængt vores lysende julemand op i køkkenvinduet, og det er så det eneste lys som vi bruger der i hele den næsten månedes tid. :-) Og i morgen kommer den i soveværelsevinduet op at hænge.

  5. Fr. Møller
    26. Nov 2007 18:27
    5

    Tine - jeg er absolut ikke sur på dig! Jeg er glad for kommentarer her på bloggen, og kommentatorerne behøver bestemt ikke være enige med mig. Faktisk ville det være kedeligt, hvis alle var det. Dog er jeg på det seneste begyndt med hård hånd at slette perfide personangreb, men den kategori falder dine kommentarer jo slet ikke under :-).

    Jeg bliver heller ikke "sur", når andre fremstiller det perfekte "Isabella-liv" på deres blogs - jeg tror bare ikke rigtig på det :-). For intet er sort eller hvidt. Det, der gør livet værd at leve, er jo netop alle de smukke gråtoner ind imellem. Jeg holder af blogs, hvor skribenten tør lade mig se et helt menneske - ikke blot en poleret overflade.

    Det er godt, du er der for din bror! Han er da om nogen kommet i klemme i systemet - jeg forstår ikke rigtig, hvorfor du tror, jeg ikke ville "anerkende ham" som syg? I skal have fat i den kommune igen, for han skal - i det mindste for en tid - "fredes" i en "matchgruppe" uden konstant aktiveringspligt - det fører ham jo alligevel ikke af stedet!

    Tillad mig at gætte på, at han ikke er særlig gammel. Det er nemlig et velkendt "systemproblem", at medmindre der er tale om medfødte skavanker, anerkender man simpelthen ikke, at også unge mennesker kan blive uarbejdsdygtige. Hertil kommer, at det simpelthen er meget billigere at lade f.eks. din bror gå på kontanthjælp i årevis... Kender du foreningen "SR-Bistand"? Måske kan de hjælpe jer lidt videre!

    I øvrigt synes jeg så ikke, glæder er det, der er mindst af her i livet - faktisk tværtimod! Imidlertid er det sådan, at når ens praktiske, grundlæggende livsvilkår bare ikke er i orden - og man ingen reel indflydelse har på, at/om det kan ændres - bliver det (i hvert fald for mig) vigtigere at gøre opmærksom på slige ting - end at uploade en masse fine billeder af stokroser og humlenumser.

    Og bare rolig - mine totalt kitchede tulipaner med lys i kommer skam også frem på lørdag *G*.



  6. Tine
    26. Nov 2007 19:15
    6

    Min bror er 58 år, så han er bare blivet for gammel til, at systemet vil gøre andet for ham end at beholde ham på kontanthjælp til han kan gå på pension. Han har lidt af brok siden han var barn, han blev født med navlebrok og senere fik han brok i lysken.

    End videre kan jeg fortælle dig, at jeg ikke bruger penge på disse livsstilsblade ud over "I form" - vi løbertræner begge to - og så selvfølgelig "Anders And", som min bror låner af mig, hver gang vi ses.

    Jeg vil hellere hjælpe min bror til at have en bare nogenlund økonomisk sammenhængende hverdag, end bruge penge til diverse "livstilssymboler", men på den anden side, så vil jeg også glæde mig over, at jeg kan bruge min hænder, glæde mig over, at en af mine potteplanter endelig har sat blomster, over en flot solopgang, over at jeg havde overskud til at købe en lille nisse eller to samt et rensdyr - mit kamera kostede 599,- da jeg købte det for seks år siden, så heller ikke der, synes jeg, at jeg har brugt for mange penge.

    Og så lige et personlig spørgsmål ... er min blog en afspejling af en hel person eller bare endnu et glansbilled efter din mening ?

    Hilsen Tine.

    P.S.
    Hvis du gerne vil have en eller ande lille nisse eller noget andet med lys i, så sender jeg gerne en til dig, ikke fordi jeg har råd, men fordi jeg ville gøre det for at glæde dig, hunden og missen. Lige som jeg har fremstillet en pakkekalender til min bror, ikke fordi jeg tog råd, men fordi jeg ved, at det vil give ham en lille glæde hver morgen i december ind til juleaften. :-)

  7. Fr. Møller
    26. Nov 2007 19:24
    7

    Åh for pokker - ja, så er din bror lige så ilde stedt som, hvis han kun havde været halvt så gammel - det er fandme noget lort! Og det er sådan noget, der - også - skal gøres opmærksom på midt i "boligfesten" - vi er sgu nogle stykker, der ikke blev inviteret...

    Og ja - jeg synes, der er væsentlig mere hel person over din blog end over så mange andres :-). Og jeg synes, der er mange blogs, der viser hele personer - jeg ironiserede blot for nylig over de helt utrolige...

    Hm - efter overvejelse - jo, vi vil gerne ha' en nisse - i dyb respekt for den tanekgang, der ligger bag forslaget :-).

  8. Tine
    26. Nov 2007 19:31
    8

    Så finder jeg en eller anden og sender til dig, næsten gang jag har set et godt tilbud, for jeg giver aldrig fuld pris for noget, hvis jeg kan finde det på tilbud - derfor køber jeg altid alle juletingene, som kommer i¨næste års julekaldener i slutningen af december eller starten af januar, hvor det er lige før, man får det i hovedet, når man går ... dette er ikke skrevet for at trække i land, men fordi jeg heller vil finde et eller andet rigtigt godt til dig, så jeg kan give en gave, jeg selv vil være tilfreds med og som jeg har råd til - jeg vil heller give to en julegave til 100,- end ene en til 200,- og det gør ikke noget, hvis tingen normalpis har været meget derover. Hvis du forstå og det gør du nok. :-)

  9. Tine
    26. Nov 2007 19:33
    9

    Min computer gik ned, lige som jeg j´havde trykket på send, så slet lige den ene for mig. :-)

  10. Fr. Møller
    26. Nov 2007 19:50
    10

    Hermed gjort, Tine! Vi køber ind på samme måde - så den tankegang kan jeg rigtig godt følge :-).

  11. FivetoSix
    26. Nov 2007 20:47
    11

    Tine! Så syntes jeg faktisk hellere du skulle bruge 90KR på en sæk ris gennem Folkekirkens Nødhjælp. Hvis du ikke lige har de penge nu så læg dem til side! Indtil videre kan du da spare portoen og penge til en kuvert, som du havde tænkt dig at bruge for at sende Fr. Møller en Nisse eller en eller anden "dims", som hun sikkert godt kan leve foruden.

  12. Tine
    26. Nov 2007 20:47
    12

    Selv om vi begge to arbejder og dermed tjerner penge, så køber vi altid ind efter ugens tilbud, sådan er det bare, for ellers havde vi ikke råd til at at have bil ( hvilket er mere eller mindre nødvendigt, hvis vi ikke skal brug mindst to time på at komme til arbejdet om morgen og det samme på at komme hjem om aften, nok ikke lige det vi har mest lyst til efter 10-12 timer på jobbet ) ind imellem kunne få en på opleveren, hjælpe min bror med mere og jeg har aldrig været bange for at indrømme, at vi ikke ville være i stand til at give de gaver, som vi giver, hvis ikke de var købt på tilbud.

    Hilsen Tine.

    P.S.
    Der skal nok komme en lille nisse til jer og den skal nok have lys på den eller anden måde, men det kan godt være, at den først kommer efter jul - den var jo ikke lige med på listen, da jeg købte ind til dette års julegaver og pakkekalendere i slutningen af december sidste år. :-)

    P.S. igen ...
    Nu ved jeg ikke, om du har mulighed for at komme i Ikea, men vi har købt alle vores sparepærer der, de er meget billigere og de holder lige så længe som dem med et "anderkendt mærke".

  13. Tine
    26. Nov 2007 20:53
    13

    FivetoSix.

    Vi håber på, at vi næste år har råd til at leje et billet sommerhus igen - i år gav vi 1.147 kroner for et i fire dage, mere have vi ikke råd til at bruge på vores ferie ( læs: vi ville heller hjælpe min bror med penge til han ivanlideknalter end bruge dem på at leje et sommerhus ) og når vi så alligvel skal køre til Jylland, kan vi køre rundt om Fru Møller med nissen samt med sparepærer fra Ikea, hvis hun ønkser det.

    Benzinen er dyr lige for tiden og selv om vores bil køre 100 kilometer på 5,8 liter, så er det mange penge, da vi har 35 kiloemeter til vores job, så vi kan lige så godt køre en lille omvej og så spare portoen. :-)

  14. Fr. Møller
    26. Nov 2007 20:54
    14

    IKEA er ikke realistisk - det er sgu blevet så dyrt at rejse med tog, at besparelsen på pærerne er væk. Jeg køber mine i Kvickly - oftest på tilbud - og med medlemsbonus.

    Og så lige for god ordens skyld, så er jeg altså ikke interesseret i at agere relæ-station for andres dårlige samvittighed i forhold til u-landene. Hvis nogen gerne vil forære andre en sæk ris, er det naturligvis fint med mig - men hold mig udenfor!

  15. Fr. Møller
    26. Nov 2007 20:56
    15

    Tine, ja det er jo ikke engang løgn, at det nærmest er billigere end Post Danmark efterhånden. Jeg vil glæde mig til at se jer :-).

  16. Tine
    26. Nov 2007 21:01
    16

    Jeg er bare vandt til, at når vi endelig kommer i Ikea og vi køre næste lige forbi den i Høje Tåstrup hver dag til og fra jobbet, så har vi også lige noget med til for eksempel min bror, min hadihappet veninde og andre, som ikke har den sammen mulighed.

    Det er bare ikke noget, som jeg normalt gider at skriev om og selt ikke på min blog, for det for mig noget af det mest naturlig, at man hjælper andre i det omfang man kan og med at købe med til dem. :-) Det er kort sagt noget, som man bare gør i hvert fald hvis man er mig.

    Fru Møller
    Så har vi en form for aftale ?

  17. FivetoSix
    26. Nov 2007 21:02
    17

    Selvfølgelig Fr. Møller! Ris er også noget sticky stads at have i sin opvaskemaskine, hvis man ikke skyller af inden :-)
    Men hvad ved du om det?
    Du er jo nødt til at spise rugbrød, fordi du ikke har råd til at starte din opvakemaskine, som dog er installeret i dit køkken. IKKE af udlejer men af dig selv ??????

  18. FivetoSix
    26. Nov 2007 21:04
    18

    STOP! Lige den der fattigdoms udgydelse! Der får uskyldige mennesker til at yde dig bidrag!

  19. Fr. Møller
    26. Nov 2007 21:49
    19

    Så er det nok. Maybritt!! Og jeg siger det som sædvanglig kun denne ene gang!

  20. GitteH
    27. Nov 2007 09:04
    20

    Det er helt rigtigt, at så længe man har sit helbred og et godt arbejde og bor nogenlunde beskyttet, så ser man ikke samfundets fattige side. Vi fik et chok, da vi for 10 år siden stillede op på et loppemarkedfor at skille os af med vores overflødige tingeltangel - og børnenes brugte tøj. Der fik vi øjnene op for, hvor fattige, der er mange der er (det har vi nu også selv været, men det havde vi lige glemt for det lå mange år tilbage). Og det endte med, at vi solgte meget billigt eller gav tingene væk (men ikke til de ækle opkøbere). Det største øjeblik, var da vi solgte et stort fodboldspil til en lille dreng for kr. 10,- Hans mor vendte tilbage og takkede os ganske inderligt, fordi det havde været hans største ønske længe, men hun havde ingen penge til det.

    Eller den unge enlige mor, som ville købe drengenes brugte undertøj - som var kommet med ved en fejl. Hun fik det hele for en symbolsk krone.

    Nu afleverer vi tingene i den lokale genbrugsbutik, så er der nogen der får gavn af pengene, og nogle der kan købe det billigt.

    Og hvis man føler for det, så er det fint nok at sende ris og andre ting til de trængende i andre lande, men jeg synes at vi skal hjælpe vores egne fattige først. Og der er flere end vi lige tror - og kan se.

    Og mht. pension fr. møller så synes jeg, at det så ud som om, at det var afhængig af min mands indtægt, og jeg endte med at kunne få ca. 5.000 - før skat! Men det kan være, at jeg har misforstået noget af beregningen.

  21. Fr. Møller
    27. Nov 2007 14:21
    21

    Ja, fattigdommen i Danmark er reel. Og med den "velfærdsminister", vi nu har fået, frygter jeg, at det kun bliver værre. Fattigdom handler i et land som vores ikke kun om at have mad, tag over hovedet og tøj på kroppen. Den handler nok så meget om at have (økonomisk) mulighed for at have et almindeligt, socialt liv. Det har man helt enkelt ikke på kontanthjælp, helt enkelt.

    Jeg synes også, det er fint med de moderne "u-landsgaver". Skulle nogen imidlertid føle for at være velgørende på mine vegne, ville jeg bare foretrække selv at vælge formålet.

    De ca. 5000,- før skat lyder som grundbeløbet i "alm. forhøjet førtidspension" efter "de gamle regler". Det kan man hverken leve eller dø af - det skal man ganske vist, hvis man er på "starthjælp"...

  22. mor2006
    27. Nov 2007 18:56
    22

    FiveToSix - hvordan kan man være SÅ smålig over at en venlig sjæl vil give en nisse væk? Vi er enige om, at vi taler om en julenisse, et hyggeligt lille stykke pynt og ikke en Rolls Royce? Get a life!

  23. Fr. Møller
    27. Nov 2007 21:38
    23

    Jeg tror, det måske er for længe siden, nogen har orket at forære 5-6 noget som helst. Min medfølende hjernehalvdel synes, det er synd. Min logiske fostår det!

  24. Mr, john parker
    6. Mar 2013 10:41
    24

    lånetilbud gælder nu
    Jeg er et privat lån, jeg yde lån til virksomheder og privatpersoner
    Lave renter og en passende rente på 2% kontakte os for oranı.Takip
    Indtil lånet og overførsel inden for 48 timer efter forarbejdning KONTAKT OS NU
    MED: johnpakerloanfirm@gmail.com
    * Låntagers INFORMATION

    Låntagers fulde navne: ..........
    Adresse: ...................
    Status ........................
    Beskæftigelse: ........
    Køn: ..............
    Alder ..............
    Undersøgelser Position: ............
    Telefonnummer: .......
    Månedlig Indkomst: .............
    Land: ...............
    By: .......................
    Formål med Lån: ...........
    Beløb Needed: .................
    Lån Term ......................

    * For mere information Kom tilbage til mig så hurtigt som muligt med angivelse af ovenstående
    Information.
    Jeg vil gerne høre fra dig.

Tags

Arkiv

Relaterede